Saturday, July 9, 2011

نگاهی جامعه شناسانه

نقش اقشار گوناگون اجتماعی در روند سیاسیزه شدن ملت تورکمن
( نگاهی جامعه شناسانه به عملکرد طیف های گوناگون جامعه ما )


مقدمه
درباره چگونگی شکلگیری و تبیین روند سیاسی- اجتماعی جامعه تورکمن تحقیق همه جانبه و فراگیری صورت نگرفته و این نقصان مشکل بزرگی را در جهت یابی سیر جنبش های آزادیبخش ملی بوجود می آورد. نوشته های جسته گریخته در این باره نمی تواند رهنمون شایسته ای در تشریح و آنالیز سیر و پروسه جنبش ملی- دمکراتیک ملت ما باشد.
  در این مقاله سعی می شود که به نقش هریک از اقشار کلیدی نظیر روشنفکران، بورژوازی ملی، روحانیون، زنان... در پروسه انقلابی ملت تورکمن در تورکمنیستان جنوبی پرداخته میشود، تا به پرداخت کنندگان جامعه و جامعه شناسان ما اندک کمکی شده باشد .
                                              *****************

   پروسه شکلگیری سیاسی ملت تورکمن از نوع مدرن آن در اواخر قرن هیجده و اوائل قرن نوزده میلادی تسریع یافت. پس از فروپاشی امپراطوری شکوهمند و وسیع سالتیق ها/ سلجوق ها و هجوم ویرانگر مغولان و تیموریان بر سرزمین تورکمنها، ملت ما مجبور شد که برای حفظ تبار ملی خویش بصورت پراکنده زندگی نمایند که خود موجب بوجود آمدن طایفه ها و تیره های متعدد در بین ملت واحد ما منشاء شان به شخص واحدی بنام اوغوز خان می رسید گردید. تشدد و پراکندگی ملت واحد تورکمن و زندگی آنان زیر مجموعه ای بنام طایفه، تیره، اوروغ... از یکسو روند شکلگیری ملی به معنای جدید و مدرن آنرا به تأخیر می انداخت، از سوی دیگر این امر دست غارتگران و استعمارگران پطربورگ و یاغیان تهران را برای سرکوبی و مطیع ساختن ملت ما هرچه بازتر میکرد.
-----
ادامه ورودی- کلیک روی
 (Download now)

No comments:

Post a Comment