Monday, February 6, 2012

چرا دولت تورکمنیستان با استفاده از این قرارداد در راه آزادی دو تن از تبعه خویش که در ایران زندانی هستند اقدام نمی کند؟
-------------------------------------
مقام‌های ایرانی می‌گویند که موفق شده‌اند ، ۷۰۰ زندانی تبعه ایران را در خارج از این کشور آزاد کنند.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به پایگاه اطلاع رسانی دولت این کشور گفته است که این افراد در سال جاری خورشیدی آزاد شده‌اند.
به گفته او وزارت خارجه ایران خود را "موظف به رفع مشکل ایرانیان در هر جای دنیا" می‌داند.
ایران با برخی از کشورها از جمله چند همسایه خود قرارداد استرداد مجرمین امضا کرده است.
بر اساس این توافق، اتباع دو کشور طرف قرارداد در صورتی که در دادگاه های کشور میزبان محکوم به زندان شوند، می‌توانند دوران محکومیت خود را کشور خودشان طی می‌کنند. (بی بی سی)
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/02/120206_l23_iranian_prisoner_free_salehi.shtml
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
چاری محمد مرادف، تبعه ترکمنستان از جمله افرادی است که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده است و تاکنون در زندان اوین محبوس است.

تارنمای کلمه گزارش داده است که یکی از اتهامات اصلی این زندانی تهیه‌ی عکس و فیلم از یکی از تجمع های اعتراضی مردم بوده است. او یک روز به همراه نامزدش در یکی از خیابانهای تهران با صحنه تظاهرات مردم مواجه می شود و از درون اتوبوس مانند بسیاری از مردم اقدام به برداشتن فیلم و عکس می کند. نیروهای اطلاعاتی پس از بازداشت او همین چند عکس و فیلم را بهانه قرار دادند تا به اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نطام جمهوری اسلامی، او را به ده سال حبس محکوم کنند.

محمد مرادف همچنین به اتهام همکاری با یک بازرگان تبعه ترکمنستان که تنها چند روز مترجم او بوده، به ده سال زندان دیگر محکوم می‌شود که در نهایت مجموع محکومیت حبس او به ۲۱ سال می‌رسد.

او بیش از ۲۶ ماه است که بدون حتی یک روز مرخصی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد و اقدامات وی برای اعاده دادرسی و تلاش های سفارت ترکمنستان برای خلاصی او به نتیجه ای نرسیده است.

مرادف متولد سال ۱۳۵۵ و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران است که از راه مترجمی در ایران کسب در آمد می کرده است. او هنگام بازداشت دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه بود. وی تحصیلات خود را با بورسیه وزارت علوم ترکمنستان و وزارت علوم ایران گذرانده و در زمان بازداشت در حال نوشتن پایان نامه اش بوده است. (
http://www.rahana.org/archives/44677)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
باتور شاه محمد اف تبعه کشور ترکمنستان که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین است توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای روسیه به ۲۰ سال حبس محکوم گردیده است.

بر اساس خبرهای رسیده به کلمه، حکم شاه محمد اف عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شده و وی در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. با این وجود

سفارت ترکمنستان و وزارت خارجه این کشور هیچ تلاشی برای آزادی این شهروند ترکمن نکرده اند.

باتور در ۱۸ تیر ۸۸ بازداشت شد و پس از ۵۰ روز انفرادی و ۴ ماه حضور در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ منتقل شد. در تمام این مدت امکان تماس و دیدار با خانواده خود را نداشته است.

شاه محمداف که مبتلا به بیماری کلیوی است نیاز به رسیدگی خارج از زندان در بیمارستان دارد.

بر اساس این گزارش، جاری محمد مرادف دیگر شهروند ترکمنستان که دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران است به ۲۱ سال حبس محکوم شده است و با توجه به این که خانواده وی در ایران نیستند برای تامین برخی از هزینه های جاری زندان خود کارهای شخصی برخی دیگر از زندانیان را انجام میدهد.
http://www.kaleme.com/1390/08/26/klm-80544/?theme=fast
www.rahana.org

No comments:

Post a Comment