Friday, December 7, 2012


از منابع کتابخانۀ دیجیتال "مرکز مطالعات تورکمن"


بی بی رابعه لوگاشوا
ترکمنهای ایران
(پژوهش تاریخی- مردم شناسی)


مترجمان: سیروس ایزدی- حسین تحویلی
نشر شباهنگ. تهران ۱۳۵۹. چاپ اول

اصل کتاب تحت عنوان "Turkmeni Irana" در سال 1976 توسط انتشاراتی "Nauk" (دانش) در مسکو بچاپ رسید. مؤلف کتاب محقق و مردمشناس تورکمن ساکن مسکو خانم ب. لوگاشووا می باشد.[1]  مؤلف کار تحقیقی خویش بهنگام کار در انیستیتوی اتنوگرافی مسکو آغاز، از آرشیو کتابخانه های لنینگراد، گرجستان، آشغابات، تاشکنت، ارونبورگ استفاده کرده و در سفرش به تهران و ملاقات با هوشنگ پورکریم اطلاعات مبسوطی از سلسله تحقیقات وی کسب می کند. خانم لوگاشووا در روستاهای نوارمرزی اسنقلی، قیزیل اترک، سرخس و قاقا تحقیقات میدانی انجام میدهد و با استفاده از منابع غنی کتابخانه های مسکو و اسناد دورۀ تزاری کار بسیار ارزشمندی را ارائه می دهند. می توان به جرأت بیان کرد که ایشان برای نخستین بار جنبش سالهای 1925-1916 در تورکمنصحرا، مخصوصا جنبش جمهوریخواهی به رهبری عثمان آخوند را مطرح کردند. مؤلف اطلاعات بسیار مفیدی از مهاجرین تورکمن ایرانی به تورکمنستان نیز اخذ می کنند.
این کتاب از چهار بخش عبارت بوده و در بخش پسگفتار و منابع، اطلاعات ارزشمند کتابشناسی در رابطه با تاریخ معاصر تورکمن ارائه می دهد.
البته اثر ایشان خالی از کم دقتی ها نیز نبوده است مثلا در پیشگفتار فارسها را بعنوان گروه اکثریت ساکنین ایران نشان میدهند و یا در ثبت نام اشخاص و اماکن کم دقتی های زیادی رخ داده و مترجم فارسی اثر نیز آنرا همانگونه که خوانده، برشته تحریر درآورده و دوباره چاپ کرده است. با تمام این تفاصیل "ترکمن های ایران" یکی از منابع اساسی تحقیق تاریخ معاصرمان می باشد.

آرنه گلی
مدیر مرکز مطالعات تورکمن
---------------
این کتاب را از اینجا دانلود نمائید.


[1] خانم لوگاشووا در بایرام علی تركمنستان متولد میشود. پدرش خدای‌بردی از تورکمنهای ‌«درون» بوده که بعدا بعنوان  روزنامه‌نگار در روزنامه تركمنسكایا ایسكارا كار می‌كند. در ایام جنگ جهانی دوم پدرش عازم جبهه‌های جنگ میشود و بعنوان مترجم خدمت میکند بعد به مسكو احضار تا در آنجا كار كند.لوگاشووا نیز همراه پدرش در مسكو ساکن میشود.


No comments:

Post a Comment