Tuesday, December 25, 2012


مقالات تحقیقی

مجله هنر و مردم که از طرف اداره فرهنگ عامه- وابسته به وزارت فرهنگ و هنر منتشر میشد، هئیتی را به سرپرستی مردمشناس معروف هوشنگ پورکریم به تورکمنصحرا فرستاد که حاصل تحقیقات چندساله این هئیت در شماره های مختلف مجله هنر و مردم منتشر شده بود. در اینجا لینک دسترسی به مجلات را در اختیار علاقمندان به مسائل جامعه شناسی و فرهنگ عامه قرار می دهیم.
شایان ذکر است مقالات مربوط به تورکمنها از شماره 41/42 سال 1344 شروع میشود.

لینک رجوع به مجلات

 




تركمن‌هاي ايران (1)
  هوشنگ پوركريم

هييتی مركب از كارمندان «اداره فرهنگ عامه» در تابستان سال 1344 از طرف «اداره كل باستان‌شناسي و فرهنگ عامه» براي مطا لعات و تحقيقات  مردم‌شناسي به « دشت گرگان» (تركمن صحرا) اعزام شده بود. اين هيئت موفق شد كه در ضمن تشخيص و تعيين و نحوه بررسي مسايل مردم‌شناسي در طايفه‌هاي تركمن، يكي از چند صد دهكده دشت گرگان را به  عنوان الگو براي بررسي جامع و كامل برگزيند و نخستين نتيجه تحقيقات را در كتاب «تركمن و اينچه برون» كه اينك براي انتشار آماده شده است فراهم آورد تا به استحضار دانشمندان و دانش‌‌‌پژوهان و دوستداران علوم مردم شناسي رسانده شود.
اكنون در اين  گفتار، پس از آشنايي اجمالي با تركمن‌هاي دشت گرگان، و براي مزيد اطلاع خوانندگان محترم مجله هنر و مردم، چند قطعه كوتاه از متن كتاب «تركمن و اينچه ‌برون» نيز همراه پاره ا‌يي از طرح‌ها و تصويرها نقل مي‌شود.
 

No comments:

Post a Comment